Saturday, December 22, 2007

طلاء أظافر



هل فكرت مرة فى أن تضع طلاء أظافر لحبيبتك ؟

فعلتها انا بالفعل

لحظات لن تنساها ابدا

دعنى احكى لك



كنا نجلس ليلتها فى جراند كافيه المعادى على احد الأريكات التى تدعوك للراحة والإستجمام التام نشاهد شاشة التليفزيون العملاقة ويحنو همس شفتاها إلى أذنى فتتسلل حروف فمى إلى مسامعها وهى تنحنى برأسها على صدرى ويحيط ذراعى كتفها. تتوقف عن الهمس تارة لتأخذ ملعقة من كأس الأيس كريم فأتوقف بدورى لأختلس رشفة من كوب القهوة.0

لا يمنعنا من الذوبان فى احضان بعضنا إلا هذا الجمهور الجالس فى كل مكان حولنا.0

لأول مرة أضيق بالناس فدائما كنت احب الصحبة والتجمع والزحام والآن اريد ان يفنى العالم لنصير انا وهى آدم وحواء القرن الواحد والعشرين.0

لم استطع إخفاء رغبتى فى قضاء الليلة بين راحتيها


صارحتها ... ابتسمت صامتة ... استعنت بالمثل القائل السكوت علامة الرضا لتفسير ابتسامتها


لم تكن اول ليلة ولا آخرها

فهى فى القاهرة منذ ثلاثة شهور تعيش بمفردها فى الزمالك وامامها تسعة شهور أخرى حتى تنتهى سنة عقد العمل التى جاءت من اجله مصر

ولكن فى الواقع هى لم تأت لعقد العمل

فهى جاءت لى

نعم اتت من اجلى

وهذه قصة أخرى يطول شرحها

خرجت لتدير السيارة بينما وقفت انا بالداخل منتظرا الشيك وحين انتهيت من الحساب خرجت لأجدها تجلس فى مقعد القيادة وتشرق على وجهها اجمل ابتسامة فى العالم كله حتى إنى مادخلت إلى السيارة حتى شعرت وكأنى دخلت ملكوت السموات.0
اشعر وانا معها بسعادة حقيقية لم اتخيل لحظة إنى سأجدها...سعادة فوق إدراك البشر....لم اقاوم لحظتها وخرجت كلمة بحبك تلقائية نقية طاهرة وسرعان ماتحولت إلى قبلة فرنسية حارة ولم أكن اتوقف لولا نقر السايس على شباك السيارة مطالبا بالبقشيش.0

نسير على كورنيش المعادى على يسارنا النيل وعلى يميننا الأبراج الشاهقة تتمنى لو نمتلك شقة على النيل فأبادلها نفس الأمنية واتحسر على الأسعار التى تنافس ارتفعات ناطحات السحاب الأمريكية

وصلنا لبيتها...صعدت معها... اصبحنا وحدنا

مارسنا الحب بشتى طرقه حتى انتهينا جثتان هامدتان عاريتنا على السرير تسترهما بطانية حمراء بنفس درجة شفتاها
وحيناها وجدت نفسى افكر لماذا لا اضع لها نفس اللون فى اظافر يداها وقدماها

التقطت زجاجة طلاء الأظافر من على الكوميدينو وبدأت بأظافر قدماها

كنت ما إن انتهى من طلاء ظفر حتى اسرع بنفخ الهواء حتى يجف الطلاء وقبل أن استدير للأصبع الذى يليه اكون تركت عدة قبلات حوله وتتعالى ضحكاتها لحظتها فيتعاظم إحساسى بالحب المجنون لها

وحين انتهيت من عملى نظرت إلى اصابع قدميها التى صارت كحبات الفراولة الناضجة تنتظر الصباح ليقطفها المزارعون

استحسنت هى الطلاء كثيرا حتى جعلتنى اشعر وكأنى ليوناردو دافنشى وانتهيت لتوى من رسم لوحة الموناليزا على قدميها
فعلت نفس الشىء فى يدها مع الفارق إنى استخدمت ورقة حافتها حادة مستوية لأضعها على حافة الظفر فتخفيه من الطلاء وتترك نهايته بيضاء لتصنع شكلا جميلا
تسلل ضوة الفجرللغرفة وعكس وجهها نور الصباح وملأ ضياء وجهها اركان الحجرة كلها


وكان حقا هذا اجمل صباح رأيته منذ مولدى


44 comments:

micheal said...

أسلوبك معبر جدا زي ما قلتلك قبل كده بس عندي سؤال بيلح عليا...الكلام ده قصه بس من وحي الخيال و لا واقع حدث بالفعل؟؟

Unknown said...

عندي نفس سؤال مايكل
اسلوبك في القصص جميل جدا
كل سنه و انت طيب

Mirage said...

michael
أشكرك بشدة
بس انا عايز اعرف هو إيه الغريب انه يكون حصل فعلا
هو انا بحكى عن كائنات فضائية
:)
كل كريسماس وانت طيب

emy
كل سنة وانتى طيبة ياقمر
وردى عليكى نفس ردى على مايكل
اخبار الحركة بتاعة الدكتور حرفوش إيه صحيح ؟

جبهة التهييس الشعبية said...

هو فيه حد في الكريسماس بياكل ايس كريم ويشرب قهوة؟

ده اولا
ثانيا لما رجعت وش الصبح باباك ما سألكش كنت فين؟

ثالثا
هو حضرتك مش صعيدي برضه؟ امال عامل لنا محمد الصغير ليه؟

Unknown said...

أستاذ ميراج :
أنا اتشرفت بأول زيارة لمدونتك..وأريد أن أسألك بكل ود :- مش شايف ان بوست زى ده بصرف النظر عن الحلال والحرام-رغم أهميتهما_ هو بوست بورنو يدخل فى باب المجاهرة بالذنب والفخر به وهو ما يمنع غفرانه؟
لقد سترك الله فلماذا تفضح نفسك؟

محمد حمدي said...

اشطا عليك

اسلوب جميل وفكرة مبتكرة وخليتنا عايشين المشهد

تحياتى لقلمك الرقيق

mary victor said...

جبهة التهييس الشعبية
تعليقك خلانى فطست من الضحك

ميراج
بعزك انا يا راجل و النعمة و متابعاك من الأول، بس يعنى انا شايفة مادام انت فرى اوى كدة يبقى مالكش دعوة بعباس العبد و لا تروح تقول له "انت مالك و مال المسيح، انت اتخبلت فى نافوخك؟" لمجرد انه كتب تدوينة اولها: الحق الحق اقول لكم" لان من حفظ كل الناموس و انما عثر في واحدة فقد صار مجرما في الكل
لأن الذي قال لا تزن قال ايضا لا تقتل فان لم تزن و لكن قتلت فقد صرت متعديا الناموس "

فكرتنى بنكتة الست اللى راحت تخطب لإبنها فأم العروسة بتسألها"بيدخن؟" قالت لها "إبنى؟ أبدا! ابنى مايدخنش إلا إذا سكر" هههههههههههههه

The Alien said...

أدخلت البسمة علي قلبي ياميراج

مرسي كتير

The Alien said...

معلش هقول حاجة
تعليق جبهة التهييس كوميدي وضحكني
أما تعليق m5m فمنتهي الكوميديا

smraa alnil said...

مممممممم انا بس حبيت اقولك اخبارك ايه؟؟

MerMaid said...

مممممممممممممممممممممممممم

ازيك؟؟؟

--------------------
لا تعليق

----------
:))
بس حلوة

Mirage said...

جبهة التعييس الشعبية
أولا
طيب هى الناس بتاكل إيه فى الكريسماس عشان آكل زييهم
ثانيا
انا عايش لوحدى
ثالثا
هو انا اطول ابقى زى محمد الصغير
ده راجل يتاقل بالماس



m5m
هو إيه الفضيحة اللى هنا بس انا مش فاهم
الحب نعمة وبركة وسلام
ولما الواحد يحكى عن تجربة جميلة زى دى يبقى إيه الفضيحة اللى هنا
هو انا صورت فيلم وعرضته على الناس
هو انا يابنى حسام ابو الفتوح



mohammed hamdy
ميرسى ليك بجد على كلامك الرقيق ده
وياريت تقرا حكاياتى القديمة وتقوللى إيه رأيك




coffee break
جبهة التهييس الشعبية التعليق بتاعها كوميدى فعلا
وانا ضحكت عليه كتير برضه
بس انا مش فاهم الجزء بتاع الناموس ده ياريت لو تقوليلى مكتوب فى اى سفر عشان اقرا عنه اكتر
ثم إن فى فرق كبير قوى بين اللى انا بكتبه وبين اللى عباس العبد بيكتبه
يعنى مينفعش تقارنى ده بده
انا فرى آه وكل حاجة بس فى حاجات كده بتبقى مستفزة

Mirage said...

the alien
ياباشا دى اقل حاجة عندى
مانت عارف
:)
كل كريسماس وانت طيب


samraa el nil
انا الحمد لله كويس
وانتى ؟



mermaid
طيب اهم حاجة انك شايفاها حلوة
دى كفاية عندى

Mirage said...

the alien
ياباشا دى اقل حاجة عندى
مانت عارف
:)
كل كريسماس وانت طيب


samraa el nil
انا الحمد لله كويس
وانتى ؟



mermaid
طيب اهم حاجة انك شايفاها حلوة
دى كفاية عندى

روابط said...

يا جامد .. بجد بجد بهنيك وكان نفسى أكون مكانك - بس مع حبيبتى انا مش حبيبتك - وفعلا انت عيشتنا فى الجو بالقصة المعبرة دى .. بحييك

MerMaid said...

لا بجد هي حلوة فعلا ......
سواء كانت حقيقية او لأ
----------------------
علي فكرة باقي رواياتك كمان حلوين قوي
ادمان بأجزائه كويسين و اسلوب رائع
يجد
اتمني لك حظ موفق
كل سنة و انت طيب
------
:))

hartaka said...

اكثر حاجة ضحكتنى فى البوست دة
تساؤلات الناس عن الى حصل دة حقيقى ولا من وحى خيالك
انا بالنسبة ليا دة ميفرقش
بس السسبب الحقيقى ان مجتمعنا دا مقفول ومكبوت وصعب على اى انسان عادى يعمل الى عملتة دة
انت سوبرمان يا ميراج

لازم الواحد يكون مقطع السمكة وديلها ودنجوان وعندة عربية وشقة فاضية
علشان يبقى زيك
بطل يا ميراج تنرفز ذو الإمكانيات المحدودة

اما عن الى بتعلق على مجاهرة صاحب المدونة بالذنب فواضح من
من البوستات طبيعة المدونة وصاحبها
فبيتهيألى تعليق مش فى محلة
:)

على باب الله said...

أنت يا أبني أنت مش خايف من الحسد ؟

: )

روح بخر نفسك يا أبني لحسن أنا شخصياً ناوي أحسد

----

هابي نيو يير يا عم ميراج

و كل سنة و أنت طيب

---

Unknown said...

لا ياسيدى انت مش حسام أبو الفتوح..انت باذن الله أحسن منه
بس راجع الجملة دى
:-
...................................
مارسنا الحب بشتى طرقه حتى انتهينا جثتان هامدتان عاريتنا على السرير تسترهما بطانية حمراء بنفس درجة شفتاها
...................................

مش حاسس انها زيادة شوية؟
عموما أنا أسف مش باوعظ لأن دى مدونتك تعمل فيها اللى انت عايزه..أنا كنت بس بالفت نظرك من باب ان ممكن الحماس خلاك ماخدتش بالك

...................................
الأخ allien

عندما أكتب تعليق عند واحد فى مدونته يصبح من حقك تناقشنى فى رأيى لكن مش من حقك تهيننى....واذا كنت شايف ان تعليقى هو قمة الكوميديا فأنا برضه شايف ان تعليقك هو قمة السخافة و قلة الذوق

...................................

الأخ hartaka

ياريت توضح يعنى ايه واضح من البوستات طبيعة المدونة وصاحبها عشان أنا أو غيرى مانفهمهاش بمعنى يسيء لصاحب المدونة
تحياتى

Egypt Rose said...

Hi

ازيك .. بقلي سنة مدخلتش المدونة

طالما كان طلاء الاظافر طريقة اعبر بها لحبيبي عن رغبتي الشديدة في الالتصاق به .. فهو دائما ما يعبر عن شدة استمتاعه بيدي واظافري الملونة تتحسس اجزاء جسده العاري في تناغم وكانهما لم يخلقي إلا لذلك

وحشتني جداً .. وشكراً على المشاعر الرقيقة اللى في البوست

Anonymous said...

كل سنه وانتم طيبين
وحبيت أعزمكم على حفل افتتاح دار الكتب بتاعت صاحب البوابه , زميلنا البلوجرى الفظيع
ودا هايكون يوم الخميس 10 يناير الساعه 6 مساءا فى مكتبة البلد , 31 شارع محمد محمود بالتحرير
عاوزين تواجد مكثف هناك
مستنيينكواااااااااااا

Anonymous said...

ah law garrabt te7la2laha, yayaya. e7sas tani khales... tesadda2? ana maksoof a2ool ana meen. kaleha mastoora

Ehab said...

فين الجديد يا واد انت
سلاااااااااااااااااام

The Alien said...

فينك ياميراج
مستني حاجة جديدة

تحياتي

Alexandrian far away said...

يا عم ميراج أنت فين؟
عجبك موضوع طلاء الأظافر فتحت محل مانيكير وباديكير ولا ايه؟
وحشتنا يا كابتن

أنا حر said...

فكرة البوست رائعة وكلامه معبر جدا يمكن الاعتراضات اللي متوجهالك في التعليقات سببها اننا لسا معرفناش ازاي ما نتدخلش في حياة بعض الشخصية
دي حياتك حب فيها زي ما انت عايز وعيشها زي ما انت عايز لأنك انت الوحيد اللي هتتحمل نتيجة تصرفاتك
بوست رائع
تحياتي

كريم بهي said...

ياريت يكون الكلام دا مش مجرد
قصة اتمنى ان يطول الواقع
اتمنى
تسلم ميراج
وعلى فكرة انا شفتك قبل كدا
عند سهى زكى
وهابى فلانتينز داي

كريم بهي

علوة said...

عارف أجمل حاجة فيك ايه يا معلم ؟
انك عارف ازاي ترسم الأحاسيس
وعشان كده انا بحب مدونتك وكنت مفتقدها
وحشتني بوستاتك الناعمة القوية دي
صباح الفل يا جميل
...
على فكرة انا كنت موجود في العرض الخاص للمسلسل الهابط المليء بالنشاز خليج نعمة
وكنت في الفيلم قوي المفعول هي فوضى
اعتبرنا اتقابلنا
...
مستنيك

علوة said...

ردودك طبيعية جدا بالمناسبة
بس هي مسألة معايير يا معلم
ولاغاليغ كمان

مصطفى محمود said...

بغض النظر عن الموضوع انا بحب اسلوب كتابتك .


تحياتى

micheal said...
This comment has been removed by the author.
Three Wishes said...

ما الذي بإمكاني أن اقوله على هذه التدوينة؟

اسلوب معبر ومميز، سهل وممتع
بسيط ومؤثر

مجرد رائع
لقد عشت هذه لحظات معكما لحظات ذكرتني بحادثة مماثلة في حياتي

اطيب التحيات

-_- said...

صيف سعيد لك وللجميع

Anonymous said...

ايوه كده رفعت علم مصر

:)

كنت بحببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببك said...

ايه ده بس
حلو اوى اسلوبك ف البوست دة بصرحه تحفه . بس ده حقيقى ؟
يارت تزور مدونتى وتسيب تعليقك وتقولى ايه رأيك فيها

بس بجد مدونتك جميله اوى ويارب تقدم كل جديد
تحياتى لك

micheal said...

يا عم أنت فييييييين..مش لاقي حد أناكف فيه

Empress appy said...

انا عرفتك من عند ميشو يا ميراج
واسلوبك عجيب بس جميل اوي مش عجيب كلمه وحشه انت واجهت المجتمع بحاجه الكل بيعملها بس فى الخفى او بلاش الكل بدل ما حد يمسك فى قفايا وانا قفايا مش ناقص
بس بجد بهرتنى هكمل باقى تدويناتك
ارجع بجد واللى يتكلم يتكلم والله انت حر

Empress appy said...

انا طبعا قريت ومع اختلافى فى البعض الحاجات الا اني بقولك امتب قصص من اي نوع لانك بتكتب باسلوب بيعيش الواحد فى القصه بجد

ناردين said...

من فترة طويلة وانت مختفي
..
اتمنى تكون بخير
..
نفتقد قصصك المختلفة

micheal said...

واحشني وقلت أجي أسلم عليك
مش ناسيك خالص ونفسي ترجع للبلوج سبوت تاني

Anonymous said...

Heya i am for the first time here. I found this board and I to find It truly useful & it helped me out a lot.
I am hoping to present one thing back and aid others like you helped
me.

my blog post ... how to make free money

Anonymous said...

Fantastic beat ! I would like to apprentice at the
same time as you amend your site, how could i subscribe for a blog site?
The account helped me a appropriate deal. I had been tiny bit familiar of this your broadcast
provided brilliant transparent idea

my blog post - How To Earn Money Through Internet

Anonymous said...

You really maκe іt ѕeem sο
eаsy аlong with your рrеsentatiοn howevеr Ӏ tо find this tορіc to be асtuallу somethіng thаt I believe ӏ'd never understand. It kind of feels too complex and extremely huge for me. I am having a look forward in your next put up, I will attempt to get the dangle of it!

Also visit my site hcg diet direct

Anonymous said...

You really makе it sеem so easy
along with your preѕеntation howеver I
to fіnd this tοpic to be actually ѕοmething that I believe I'd never understand. It kind of feels too complex and extremely huge for me. I am having a look forward in your next put up, I will attempt to get the dangle of it!

my web blog: hcg diet direct
Also see my site: hcg diet plan